Vozidla v naší péči

Kolejová vozidla v naší péči

Motorový vůz M 131.1454 „Hurvínek“

Klenotem, který je v péči našeho spolku, je historický motorový vůz M 131.1454. Jde o zástupce řady velmi známých motoráčků s dřevěnými lavicemi, jejichž úkolem bylo především zajištění provozu na vedlejších tratích. V letech 1948 až 1956 jich bylo vyrobeno celkem 549 kusů. Většina vozů spolehlivě sloužila v provozu až do 80. let minulého století, kdy byla řada M 131.1 postupně nahrazována novějším typem M 152.0 (dnes řada 810). Ani tímto však provoz některých z nich neskončil nadobro. Mnoho vysloužilých „Hurvínků“ bylo odprodáno do vlečkového či vojenského provozu, další byly upraveny na servisní vozy pro prohlídky a údržbu trolejí. Několik zástupců této řady se však povedlo nadšencům napříč republikou zachránit a uvést do původního stavu.
Náš motoráček M 131.1454 byl vyroben v roce 1955 a nejdříve jezdil u ČSD v depu Děčín. Vyřazen byl roku 1978 v České Lípě, ale místo ve šrotu skončil vystavený na pomníku, odkud ho na přelomu tisíciletí zachránila firma OLPAS Moravia, která na něm provedla i generální opravu. V roce 2015 ho odkoupili členové našeho spolku, v jejichž péči je dodnes. Motoráček je plně provozuschopný a rozdává radost dětem i dospělým na historických jízdách po celé Moravě.

Vyhlídkový vůz Bgdta

Služební vozy původního označení Daa-k vyráběla vagonka Česká Lípa v 50. letech minulého století. Byly určeny jako zázemí pro personál nákladních vlaků, využívaly se však i pro přepravu kusových zásilek na osobních vlacích, výjimečně i cestujících. V provozu jsou v několika exemplářích ještě dnes, avšak doba, kdy byly tyto vozy neodmyslitelnou součástí souprav manipulačních vlaků, již pominula.
Obdobný osud postihnul i vůz, který opustil českolipskou vagonku v roce 1957 s výrobním číslem 24321. Na konci své provozní éry skončil na vlečce v Ostravě, kde sloužil jako malé improvizované skladiště. Na konci roku 2019 jej ale odkoupili členové našeho spolku a během roku 2020 proběhla jeho důkladná oprava spojená s přestavbou na vyhlídkový vůz umožňující přepravu až 30 sedících cestujících a 5 jízdních kol.


Silniční vozidla v naší péči

Přestože jsme spolkem zaměřeným na železnici, v našich sbírkách lze najít také několik historických strojů, které po kolejnicích jezdit neumí, přestože k drážnímu provozu neodmyslitelně patří. Jedná se o manipulační vozíky, lidově přezdívané jako „ještěrky“, používané k dopravě balíků a kusových zásilek po nádražích.

Benzinová tříkolka BPH 511

Patrně nejvzácnějším kusem v naší sbírce manipulačních vozíků je nákladní tříkolka Robox BPH 511. Její pohon zajišťuje dvoutaktní jednoválcový zážehový motor s dynamostartérem, stejný, jako se používal v soudobých motocyklech Manet S100. Tříkolka má hnané pouze přední kolo, a to skrze čtystupňovou převodovku a následný řetězový převod. Vozidlo je schopno se pohybovat vpřed i vzad maximální rychlostí 15 km/h. Tyto vozíky byly poněkud neobvyklé a dopátrat se jejich přesné historie se nám doposud nepodařilo. Podle neověřených zdrojů se jich vyrobilo celkem 550 kusů a používaly se především pro manipulaci v uzavřených areálech podniků, nikdy neměly povolení pro silniční provoz. Dle svědků se několik málo kusů používalo i na nádražích.

Akumulátorový pákový vozík DESTA

Dříve naprosto běžně vídané, pro spoustu z nás však na první pohled jedinečné jsou manipulační vozíky s pákovým řízením produkované firmou DESTA Děčín. Zdrojem pohonu je 34 článková Ni-Cd baterie o jmenovitém napětí 40 V. Výkon je regulován pomocí kontroléru ovládaného malou pákou, z něj je napětí přivedeno na stejnosměrný trakční motor, který zajišťuje pohon zadní nápravy.

Akumulátorový vozík BALKANCAR EP 011-2

Když se řekne „ještěrka“, pravděpodobně si všichni představíme jako první ikonické manipulační vozíky, které vyráběla (a mimochodem dodnes vyrábí) bulharská firma BALKANCAR. V našich sbírkách máme model typového označení EP 011-2, který má odporovou regulaci výkonu. Zdrojem energie jsou 2 sériově zapojené větve olověných baterií o jmenovitém napětí 80 V. Pedálem ovládaný kontrolér pak zajišťuje postupné vyřazování odporových stupňů a tedy postupný nárůst tažné síly trakčního stejnosměrného motoru, který pohání zadní nápravu.

  • Kroměřížská dráha z.s.

    Sídlo:

    Osíčko 122

    Bystřice pod Hostýnem 768 61

    IČ:

    22664823

    DIČ:

    CZ22664823

     


  • Číslo účtu:

    2301934885/2010
    E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
    Facebook:

    www.facebook.com/KromerizskaDraha

    Telefon:

    602 575 513

    606 032 559

     



KMD ©